Nieuw administratief en fiscaal talent

Stel je voor: een online bedrijf, aanbieder van diverse soorten producten. Betaalde medewerkers die zich inzetten in de verschillende onderdelen van het bedrijfsproces. Heel gewoon, niets bijzonders aan. Toch? Behalve dan dat het hier om een fictief bedrijf gaat. Een webshop die in de virtuele wereld van ROC Tilburg als echt wordt gepresenteerd. De medewerkers zijn tweedejaarsstudenten van de opleiding tot administratief medewerker/assistent-accountant/bedrijfsadministrateur. En wat heb ik als partner van een administratie- en advieskantoor hier eigenlijk mee te maken?

 
Vier enthousiaste studenten kregen de opdracht om een fictief bedrijf op te bouwen, waarvoor ze het gehele schooljaar de tijd krijgen. Ze zijn verantwoordelijk voor orderverwerking, voorraadbeheer, administratie en verkoop van hun fictieve handel. Daarnaast berekenen ze verkoopprijzen en marges en ontwikkelen ze investeringsplannen, compleet met onderbouwing en businesscase. Waar ik in beeld kom? Als CEO van deze webwinkel keur ik hun plannen goed of af. Ook houd ik de voortgang van het bedrijf in de gaten middels de kwartaalrapportages van de studenten. Ik adviseer hen en stel kritische vragen. Hoe zit het bijvoorbeeld met groeikansen? Wat zijn de fiscale gevolgen van hun keuzes?

Theorie en praktijk

Fantastisch leuk om stagebegeleiding te verzorgen, vooral vanuit deze situatie waarin de realiteit zo mooi wordt nagebootst. Fijn om te zien hoe jonge mensen zich bezighouden met deze serieuze uitdagingen. Ze passen de theorie direct toe, wat natuurlijk een positief effect heeft op de leeropbrengst.

Teamspirit

Regelmatig treffen we elkaar, bij hen op school of bij Van Herpt en Partners op kantoor, waar ze dan ook meteen iets meekrijgen over onze werkzaamheden op het gebied van administratie en advies. De betrokkenheid van de studenten is enorm. Misschien doordat hun taken zo echt voelen. Misschien doordat ik gewoon met toppers te maken heb. Waarschijnlijk beide. In ieder geval, een leuke en nuttige aanvulling op mijn eigen werk, om studenten te helpen in de voorbereiding op hun toekomstige banen. En het is leuk om nu eens vanuit een andere rol contact te hebben met mijn oud-docenten. Al voelt het alsof het eindcijfer van de studenten ook een beetje míjn cijfer zal zijn. Over teamgevoel hoeven deze jongeren niets meer te leren.

Collega’s aan het woord

‘Geen werkdag is hetzelfde’

Blog van Karin Verstijnen
Leestijd: 3 minuten

“Geen over-typwerk meer”, lacht Karin Verstijnen. Het is slechts een van de voordelen van de steeds verder geautomatiseerde werkprocessen. De assistent-administrateur vertelt over de ontwikkelingen …